Toen ik ooit begon als kunstenaar was het vreselijk moeilijk om een website te bouwen, laat staan een webshop. En als je dit uitbesteedde dan was updaten weer heel erg lastig. Gelukkig zijn er tegenwoordig allerlei gemakkelijke alternatieven waar je direct mee aan de slag kan. De meest gebruikte zijn Wordpress, Squarespace en Wix. Ik gebruik zelf jouwweb, omdat ik graag een .nl adres wilde voor mijn site.
Webshops zijn namelijk erg succesvol op dit moment; meer en meer van onze tijd besteden we online. En dat geldt dus ook voor alle inkopen die we doen. Gelukkig is het tegenwoordig heel makkelijk om een webshop te maken. En het is ook nog eens erg goedkoop.
Dus hoe begin je nou? Allereerst is het belangrijk om te weten wat je wilt verkopen. Normaal is dit best complex, want een product moet wel zo uniek zijn dat mensen er speciaal voor naar jouw site komen. En als jij sleutelhangers van Volkswagen-busjes verkoopt, heb je kans dat een andere webshop dit al veel beter doet. Gelukkig heb je als kunstenaar altijd een uniek product, een niche die er voor zorgt dat mensen bij jou komen en het niet bij een andere webshop kunnen kopen.
Met deze 5 stappen maak je een eigen professionele kunst webshop:
1. Wat wil je verkopen?
2. Kies een verkoopmethode.
3. Het maken van jouw webshop.
4. Regelen van de zakelijke kant.
5. Je eerste orders.
Mijn prints en aquarellen op een kunstmarkt, links zie je het werk van Laurens van Walbeek.
1. Wat wil je verkopen? Misschien heb je hier al best wel een aantal ideeën voor en misschien heb je ooit zelfs als eens productjes gemaakt. Dit kunnen pins van schattige wasbeertjes en egeltjes zijn, of bedrukte t-shirts met zelf ontworpen teksten.
Ik zou je wel aanraden om het heel simpel te houden. Zeker als je net begint. Van een T-shirt moet je vaak meerdere maten hebben en producten nemen vaak een hoop ruimte in. Je kan beginnen met kerstkaarten of stripboekjes. Ik ben zelf begonnen met prints. Hiervoor kun je bij een online drukker ( Bv. peterprint ) vaak een goeie prijs krijgen en het is een mooie manier om jouw ontwerpen aan de man of vrouw te brengen.
Als je een beetje weet wat je wilt verkopen, kun je beginnen met het bestellen (of zelf maken) van een product. Je hoeft niet van elke variant er 20 te bestellen, want in het begin moet je toch een beetje ontdekken wat werkt en wat niet werkt. Op deze manier doorloop je zelf het proces van het kopen van een kunstproduct. Ik vond het namelijk zelf erg interessant om te zien, waarom ik wel voor de ene drukker koos en niet voor de ander. Soms kwam dit door een recensie van een klant, maar soms ook gewoon door het gebruiksgemak. Hoe dan ook, neem dit mee in het ontwerp van je webshop.
Als je jouw product hebt besteld is het heel belangrijk om goeie foto's te maken. Van prints kun je bijvoorbeeld enkele details en een ingelijste versie laten zien. Sieraden zou je vanuit meerdere hoeken kunnen fotograferen en voor een T-shirt of gebreide trui heb je natuurlijk iemand nodig die voor jou model wil staan. Dit maakt een product toegankelijker en zal resulteren in een betere verkoop. Vergeet ook niet de verpakking te laten zien, zodat een klant weet dat het veilig verstuurd wordt.
Fine-Art print van de Dijkpoort in Hattem.
2. Kies een verkoopmethode. Er zijn dus heel veel mogelijkheden om een webshop te maken. Dit kan met professionele website-bouwers als wordpress, maar uiteraard kun je ook gewoon beginnen met jouw producten op instagram te verkopen via een DM. Niks mis mee, en waarschijnlijk begint elke kunstenaar op deze manier.
Een tweede optie is Etsy. Er zijn veel kunstenaars die heel succesvol zijn op Etsy en veel geld verdienen met zelfgemaakte producten. Het voordeel van Etsy is dat je onderdeel bent van een groot en succesvol platform met veel bezoekers. In theorie zou dit automatisch klanten moeten opleveren, maar ik heb hier zelf nog weinig van gezien. Daarnaast betaal je aan Etsy 6,5 % commissie op elke verkocht product.
Mijn voorkeur heeft een platform als Wix of Squarespace. Deze website makers hebben allerlei gratis templates waar je uit kunt kiezen en heel gemakkelijk mee aan de slag kunt. Wordpress is iets ingewikkelder, maar heeft ook wat meer mogelijkheden. Met al deze website-platforms is het gemakkelijk om ook een webshop te integreren.
Het is slim om van te voren even onderzoek te doen naar wat je mooi vind. Ik kwam er bijvoorbeeld achter dat niet alle webshops werken met Ideal ( voor klanten in Nederland wel heel belangrijk ) en niet alle website platforms een .nl extensie aanbieden. Daarnaast ben ik zelf niet zo vreselijk technisch dus ik heb gekozen voor jouwweb.nl. Dit is een hele eenvoudige maar handige website bouwer, die ook nog eens gratis kan.
Nadat je een template hebt gekozen kun je heel gemakkelijk jouw plaatjes uploaden, en tekstjes schrijven. Vervolgens kun je een webshop aan jouw site koppelen met jouw producten. Soms kost dit extra, of mag je maar een beperkt aantal producten uploaden.
Mijn tip: probeer gewoon een paar van deze website-bouwers uit, en dan kom je er vanzelf achter wat voor jou het beste werkt.
3. Het maken van jouw webshop. Het leukste onderdeel is natuurlijk het maken zelf. Als je eenmaal weet wat je wilt verkopen en hoe jouw droom-webshop er uit moet zien kun je aan de slag met het bouwen van de productgalerij. Dit kan heel eenvoudig door producten aan te maken, foto's te selecteren en alle product-informatie in te voeren.
Daarnaast kun je even nadenken of je wilt dat mensen eerst op een welkomstpagina komen, of direct op de productgalerij. Ik zou ook aanraden om een biografie en contact pagina aan te maken. Dit vergroot de toegankelijkheid van je webshop en maakt mensen geïnteresseerd in jouw persoonlijke verhaal. Ik heb hieronder een voorbeeld van hoe mijn product pagina er uit ziet.
Belangrijk is dat je goeie afbeeldingen laat zien van jouw product, een print dus in dit geval. Ik laat zowel de afbeelding in goeie kwaliteit zien als het daadwerkelijke geprint product. Daarnaast voeg ik altijd een foto toe van mijn verpakkingen; een plastic hoes en een stevige kartonnen envelop.
De prijs bepaal je helemaal zelf en bij kunstproducten zou ik altijd erg voorzichtig zijn met korting aanbieden. Ik heb ervoor gekozen om mijn verzendkosten in de prijs te verwerken. De meeste mensen hebben namelijk een hekel aan het betalen van verzendkosten.
Vervolgens kun je iets vertellen over het product zelf. Hoe en waar het is gemaakt. Ook voeg ik altijd de afmetingen en drukwijze toe in mijn beschrijvingen. Voor elk product is dit natuurlijk anders, maar voor een kunstproduct kan het ook slim zijn om goed na te denken over je oplage en de wijze waarop je jouw werk signeert. Veel mensen vinden de connectie met de kunstenaar net zo belangrijk als het kunstwerk zelf.
Ook slim om even te kijken naar opties voor SEO. Dit staat voor Search Engine Optimisation en betekent eigenlijk op wat voor manier jouw product in de zoekresultaten van google verschijnt. In mijn geval wil ik bijvoorbeeld dat de combinatie van: 'schilderij kopen Hattem' voor een resultaat in de shopping pagina van google zorgt. De meeste platforms bieden een service aan, om dit handmatig in te voeren.
Print Dijkpoort Hattem
Print Dijkpoort Hattem
Deze print is gedrukt op duurzaam Tintoretto aquarelpapier.
Het origineel is geschilderd met aquarelverf in de herfst van 2022.
De bekende dijkpoort van Hattem is een 14e eeuwse poort in het centrum. De 4 hoektorentjes zijn een latere toevoeging. De poort is hier geschilderd vanaf de stadzijde. Elk schilderij is gemaakt op locatie.
- 21 x 30 cm
- Past perfect in een standaard a4-lijst
- gesigneerd en genummerd
- Slechts 25 exemplaren
- Gratis verzending in Nederland
Elke print wordt persoonlijk gesnigneerd en genummerd tot 25. U krijgt een uniek exemplaar uit deze serie en daarbij ontvangt u een certificaat van echtheid. In het certificaat staat ook extra informatie over het werk.
Om dit werk veilig bij u te bezorgen wordt de print verpakt in een plastic hoes en een stevige kartonnen envelop. Het is ook mogelijk om deze print ingelijst te versturen.
Een ingelijst print komt met een bijpassende passe-partout in een strakke houten lijst. Dit schilderij wordt in een extra stevige kartonnen verpakking verzonden.
Non-dutch speakers. We ship unframed prints to Canada, United States, Australia and Europe.
You can use the contact form if you have a question about the prints or mailing options.
4. Regelen van de zakelijke kant. Als je alle leuke dingen gedaan hebt wordt het tijd voor het zakelijke deel. Dit vind ik persoonlijk het minst leuke, en vroeger schrok me dit ook altijd heel erg af. Echter, als je het eenmaal een keer doorlopen hebt is het eigenlijk heel eenvoudig, en de meeste dingen hoef je maar één keer te doen.
Waar je mee begint is je inschrijven bij de Kamer van Koophandel. Dit is een soort club die alle bedrijven in Nederland registreert. Ik ben zelf als een eenmanszaak ingeschreven. Een inschrijving kost eenmalig 51,95. Eenmaal ingeschreven mag je jezelf ondernemer noemen. Yes!
Nadat je geregistreerd bent mag je dus een bedrijf runnen en geld verdienen met het verkopen van kunst. Hiervoor heb je wel een zakelijke rekening nodig. Dit kan bij de grote banken. Ik heb zelf ooit een zakelijke rekening gehad bij de ABN AMRO. Dit kost toentertijd ongeveer 11 euro per maand, maar daarnaast betaalde ik ook een bedrag voor elke transactie. Momenteel gebruik ik N26 business, dit is namelijk helemaal gratis. Ik ben hier zelf erg tevreden over, maar je mogelijkheden zijn natuurlijk wel wat beperkter dan bij een grote bank.
Vervolgens kun je jouw webshop activeren op je website, hiervoor wordt je gevraagd een klein bedrag naar Mollie over te maken, vervolgens storten zij dit weer terug als ze jouw zakelijke rekening en betaalmethodes hebben gecontroleerd. Mollie is een club die betalingsverkeer regelt, zij maken ook automatisch een factuur voor jouw klanten. Heel handig!
Houd er rekening mee dat dit een paar weken kan duren, soms moet je wachten op de KVK, of op een bankpas die verstuurd moet worden of een transactie die goedgekeurd moet worden. Allemaal vreselijk irritant, maar als je dit achter de rug hebt hoef je er in principe niks meer mee te doen.
Verder moet je bij de belastingdienst opgeven dat je een ondernemer bent, dit gebeurd automatisch nadat je bij de KVK bent ingeschreven. Elk kwartaal moet je aangifte doen van jouw omzetbelasting. Daarnaast doe je aan het einde van het jaar de aangifte voor jouw inkomstenbelasting. Dit kun je zelf doen, maar je kunt het ook uitbesteden aan een boekhouder. Momenteel doe ik het nog steeds zelf.
Disclaimer: ik ben geen financieel expert, dus ik zou je zeker laten adviseren als je dit ingewikkeld vindt.
Voor elk bestelling voeg ik een certificaat van echtheid toe.
5. Je eerste orders. Je website is nu klaar voor jouw eerste bestellingen, best spannend, want werkt het allemaal wel? En hoe werkt het dan precies. Uiteraard kun je een vriend of vriendin even vragen om een bestelling te doen, en om feedback te vragen over hoe zijn of haar klant ervaring is.
En als alles gereed is, dan kun je met een hoop tromgeroffel jouw webshop lanceren. Dit kan op allerlei social media kanalen waarop je zelf actief bent. Bijvoorbeeld door linkjes te plaatsen in een instagram story of gewoon een facebook linkje te delen. Ik zou ook zeker aanraden om een mail rond te sturen; mensen zijn eerder geneigd om op linkjes te klikken in een mail, dan in een zee van promotie en reclame op facebook.
De meeste platformen bieden ook gebruikers statistieken aan, hierop kun je bijvoorbeeld zien hoeveel mensen op je site komen, en via welk kanaal. Daarnaast geeft het inzicht in welk product het meest populair is. Hierop kun je bijvoorbeeld je welkomstpagina weer aanpassen.
Nadat je eerste bestellingen zijn binnen gekomen is het zaak om je producten te versturen. Ik doe dit zelf in een plastic hoes en stevige kartonnen enveloppen die ik op bol.com koop. Maar vergeet ook niet een visitekaartje mee te sturen. Bij mensen die de eerste print kopen uit een serie, voeg ik een handgeschreven bedankje toe. Dit maakt een bestelling toch net wat persoonlijker.
Via PostNL kun je pakketjes laten versturen. Als jouw pakket door een brievenbus past, dan scheelt dit behoorlijk in de verzendkosten. Dus kijk hier sowieso even naar. Uiteraard kun je ook andere bezorgers uitproberen en bij een origineel bezorg ik het schilderij liefst in eigen persoon, zodat ik zeker weet dat het goed aankomt.
Voorbeeld van de Hattemse Dijkpoort aan de muur, deze mock-ups gebruik ik voor mijn aquarellen.
En hiermee heb je dan je eigen webshop gelanceerd! Wees niet bang als het niet direct storm loopt, vaak duurt dit een tijdje, dus geduld is een schone zaak. In het begin verkocht ik vrijwel niks, geef jezelf de tijd om te leren hoe je jouw werk promoot en dan zul je merken dat het steeds beter gaat.
Sinds de corona-pandemie zijn de online verkopen enorm gestegen. Tegenwoordig wil iedereen zo gemakkelijk mogelijk vanuit huis en op hun telefoon een product kunnen bestellen. Als je in dat gebruiksgemak kunt voorzien, kan dat enorm voordelig werken en een serieuze extra inkomstenbron voor je worden.
Veel succes met het maken van jouw webshop. Als je nog een vraag hebt of als ik iets heb gemist, dan hoor ik het graag in de reacties.
Reactie plaatsen
Reacties
Wat ontzettend helpend dat je dit zo eenvoudig deelt.
Dank je wel voor je inspanning.
Ria
Graag gedaan Ria! Fijn dat je er iets aan hebt. :)
Ik zie dat je aquarellen maakt. Ik maak digitaal 'schilderijen' in abstract expressionistische stijl. Al langer zoek ik naar info zoals jij die geeft. Vooral het proces met dd printer heeft mijn belangstelling. In welke vorm en afmetingen lever je het basismateriaal aan, in welke afmeting kan de printer je produkt vervolgens drukken, welke papiersooryen en gewichten zijn hiervoor gangbaar (ook ivm duurzaamheid). Je hebt hier vast de nodige ervaring mee. Zou je me op weg kunnen helpen? Vrgr Dick
Beste Dick, sorry voor mijn late reactie. Ik ben van plan hier nog een keer een blog over te schrijven.
Ik druk al mijn prints bij een online drukker: peterprint. Zij hebben allerlei papieren en materialen, als je wilt kun je een gratis proefpakket op hun site aanvragen. Ik druk alles in standaardformaten, bijvoorbeeld a3 of a4, zodat het gemakkelijk ingelijst kan worden. Verder scan ik alles zelf in, maar het printen laat ik graag een een professional over. Veel succes met je schilderijen, ik ben benieuwd!
Groetjes, Ron
Supergoeie blog Ron, hier ga ik in de toekomst zeker iets mee doen nu ik naast mijn beeldhouwwerk ook grafische print technieken gebruik. Top en bedankt voor delen.
Marcel
Graag gedaan Marcel! Ben benieuwd :)
Jouw blog kwam op het juiste moment voorbij. Ik vroeg me nl al een tijdje af hoe ik mijn kunstwerken, grote schilderijen maar ook aquareltekeningen, potloodtekeningen en zelfgemaakte sieraden, kon gaan promoten. Met de bedoeling om ook te verkopen. Een eigen webshop en het idee om prints te maken en die te verkopen, zijn goede tips die ook nog eens bij me passen. Superblij hiermee!! Waarvoor dank! Duidelijk omschreven, ik heb er echt wat aan!!
Wat leuk Ilona, daar doe ik het voor, dit soort berichtjes! Ik ben benieuwd, veel succes in ieder geval. :)
Hoi ik kwam je bericht tegen bij kunstvakdocenten en zodoende op al je artikelen met praktische tips👍
Met vriendelijke groeten,
Thea Huijben
Fijn om te horen Thea!
Heel mooi artikel, ik kan hier heel veel mee. Wel vroeg ik mij nog af: je laat je werk printen bij een webshop. Doe je dat vantevoren al, of maake je pas als iemand een bestelling plaatst? In dat laatste geval kan ik me voorstellen dat het even duurt voordat de klant de print in huis heeft? Want dan moet de printshop het eerst nog naar jou sturen, en jij stuurt het weer door? Of heb je van elk werk een aantal prints zelf op voorraad?
Hoi Hans, dat laatste komt wel voor als het om een heel specifieke print gaat, bijvoorbeeld van iets dat echt alleen voor mensen uit een klein gebied interessant is. Meestal bestel ik de prints van te voren. Fijn dat je er wat aan hebt!